juni 24, 2020 Door admin 0

AR en het jonge kind

Sinds ik actief ben rond de kinderopvang (nu bijna een jaar) ben ik steeds op zoek hoe ICT daar een rol kan krijgen. Qua vaardigheden kan ik uit ervaring zeggen dat de vaardigheden (didactisch als technisch) van de PM’ers gelijk zijn aan de vaardigheden van leerkrachten. Terwijl het zo nodig is als je dit artikel leest! Daarbij komt dat er ook nog eens een gevoel van ‘terughoudendheid’ heerst bij veel PM’ers. Dat herken ik wel van de leerkrachten in groep 1 en 2, en met name de mensen die de KLOS nog gedaan hebben. Het credo is daar: kinderen moeten kunnen spelen, zintuigen prikkelen, motorisch ontwikkelen. Eens… gedeeltelijk. Want je kan het ook heel goed combineren. Het is niet of-of. Sieneke Goorhuis is het daar trouwens helemaal niet mee eens, lees dit artikel.

De tablet.. wordt vaak ingezet door de PM-er voor de eigen registratie en het digitale schrift. Of wordt meegenomen naar de BSO. Over de BSO en ICT kom ik binnenkort met nieuws, dat geheel terzijde šŸ™‚

Er zijn zoveel leuke ICT-middelen die je kan gebruiken bij kinderen van 0 – 4 jaar. Echt. Laat je voorlichten door een adviseur of bel mij šŸ™‚

Het punt is alleen: hoe bed je het in? Hoe zorg je ervoor dat het een plek krijgt in je ‘aanbod’. En wanneer doe je dat? Ik ben bezig een model uit te werken waar PM’ers relatief eenvoudig kunnen duiden wat ze wanneer in kunnen zetten. Bijvoorbeeld tijdens de groepsexploratie, spel, in de speelleeromgeving of thuis. Het model is gebaseerd op het Gewenst Resultaat Schema (GRS) waar ik veel mee gewerkt heb in het onderwijs.

Het digitale aanbod is nu nog veel ‘hapsnap’. Dat maakt het lastig voor de PM’er om in te kunnen schatten wanneer wat een goede ruil is (vanuit het GRS gedacht). Wat echt gaat helpen, en wat er echt gaaf uit ziet (van wat ik er van gezien heb) is de digitale versie van Piramide. Piramide is een educatief concept voor jonge kinderen – en onterecht gezien als strikte methode – en tevens het meest gebruikte VVE programma. Het helpt de PM’er in alle opzichten een programma te creĆ«ren. Tijdens de presentatie waren de deelnemers erg enthousiast maar merkte je gelijk de kritische houding: de prijs, de benodigde apparatuur. Logisch. Want digitaal is nieuw, en dat betekent ‘veranderen’ . Ben je als organisatie enthousiast? Haal Kotter maar uit de kast šŸ™‚ Het is het meer dan waard, als ik de ontwikkelaar een beetje ken šŸ˜‰

Piramide digitaal als ‘kapstok’. En dan kijken welke digitale middelen je in kan zetten, naast (of in plaats van) je reguliere aanbod! Ik zeg: er komt een vernieuwingsgolf!

AR

Michiel, de titel is toch AR en het jonge kind?

Yes.. Want ik geloof dat AR voor jonge kinderen reuze interessant kan zijn. Het staat, wat de kinderopvang betreft, echt nog in de kinderschoenen. Er zijn al interessante AR-puzzels, boeiende kunst apps en mooie ontwikkelingen. Er is ook een keerzijde als we kijken naar AR: Op LinkedIn had ik daar laatst al aandacht aan besteed, binnenkort zal ik daar wat dieper op in gaan. Dat gaat over wat AR voor invloed heeft op de hersenontwikkeling.

AR is _de_ ideale manier om een nieuwe werkelijkheid te creĆ«ren in de huidige werkelijkheid. Voor jonge kinderen een ideale overgang. Je brengt iets ‘tot leven’ zonder de veilige omgeving ‘los te laten’.

Een paar leuke voorbeelden:

Een natuur app (uit 2013!) van de Nationale Boomplant dag:

https://apps.apple.com/nl/app/los-in-t-bos/id723447125

Tekenen en je eigen kunst maken in AR:

https://apps.apple.com/nl/app/just-a-line-draw-in-ar/id1367242427

Quiver: laat je tekeningen tot leven komen

https://apps.apple.com/nl/app/quiver-education/id993479851

Octaland: beeld virtueel beroepen uit

https://apps.apple.com/nl/app/octaland-4d/id1000598340

Mijn persoonlijke favoriet: Rupsje nooitgenoeg

https://apps.apple.com/nl/app/mijn-rupsje-nooitgenoeg-ar/id1277085142

En probeer eens Fectar:

https://www.fectar.com

Mijn jongste zag zichzelf laatst weer met het paard van Sinterklaas op de foto. Een foto die ik eind november van haar gemaakt had. En ze werd weer helemaal enthousiast. Nou ja, wellicht niet helemaal objectief, want ze is al heel snel enthousiast šŸ˜‰

AR kan een enorme toegevoegde waarde hebben bij jonge kinderen. Ik geloof er in. En niet alleen bij jonge kinderen, ook als ze ouder worden. En laten we AR nu niet eens als leuk ‘trucje’ inzetten, maar het zo toepassen dat kinderen er zelf mee aan de slag gaan. Qua creativiteit, muziek en als het kan dans: want daar liggen nog de nodige uitdagingen bij het jonge kind. Hoe mooi is het, als AR daarin een rol kan spelen om de PM-er te ondersteunen?

En wat dacht je van storytelling, Pokemon Smile en de super interessante app ‘AR Makr App’ – ook ideaal voor oudere kinderen!