november 18, 2012 Door admin 0

Boeken het raam uit (3) – de kinderen

Dit is een interessante video van Howard Gardner – de grondlegger van de theorie rond Meervoudige Intelligentie. In de video geeft hij zijn kijk, als 65-jarige, op de digitale jeugd en alle media die nu voor handen is.

Gardner is er van overtuigd dat de 8 (9) door hem beschreven intelligenties nooit allemaal helemaal ‘gedigitialiseerd’ kunnen worden. Hij hoopt dan ook dat het gebruik van nieuwe media er niet doorheen gedrukt wordt bij een leerling. Daar ben ik het volledig mee eens. Dat digitalisering in het onderwijs hard gaat is een feit. Maar het kan volgens mij niet zo zijn dat we, zoals ik al eerder schreef, al ons huidig materiaal alleen digitaliseren en we door gaan met onze lessen draaien. We moeten ook altijd rekening blijven houden met de kinderen zelf. Ik ben er wel van overtuigd dat dit altijd kan in combinatie met nieuwe media, maar als er ‘analoge’ onderwijsoplossingen zijn die beter zijn voor een leerling zou ik dat zeker aanbieden. Het kind wat bijvoorbeeld een 3D oplossing moet bouwen heeft er misschien meer aan om dit lekker met papier te frobelen in plaats van een tekening maken op een device. Dat dit vervolgens gedigitaliseerd wordt en in een online portfolio terecht komt is natuurlijk logisch šŸ˜‰

Daar draait het allemaal uiteindelijk om: het kind, de leerling. Door de komst van de tablet en 24/7 toegang tot internet ontdekt een kind zelf ontzettend veel en leert het op zijn/haar manier. Dit moet wel gestuurd worden, maar niet geforceerd (vanuit een volwassen oogpunt). Het kind is van nature eager te leren en vindt dat leuk. En leren doet een kind echt niet alleen op school.

Een aanrader om eens doorheen te struinen is deze site, met veel praktijkervaringen: The Digital Generation Project