juli 30, 2020 Door admin 0

Laat kinderen creatief zijn met AR

In mijn werk ga ik de komende tijd aan de slag met AR. AR bij het jonge kind. Ik heb al contact gezocht met een ontwikkelaar maar het is nog niet wat ik zoek. Het projecteren van 3d afbeeldingen dieren in de ruimte is een fantastische ervaring voor de kinderen maar ik mis daar een stuk creativiteit. Wat erg leuk is: ik kan wel mijn eigen creativiteit erin kwijt – dus daar ga ik flink mee aan de slag om de diepere (toekomstige) mogelijkheden van AR te ontdekken. Want ik realiseer me dat de huidige manier van werken met AR een tussenfase is.

AR zou bij (jonge) kinderen veel meer in een blended vorm ontwikkeld moeten worden. Denk aan een integratie in ontwikkelingsmaterialen. En dan niet een vlinder die tot leven komt als de puzzel klaar is maar een stap verder. Interactie met de vlinder, zoals ik al terug zie, waarbij de kinderen op de tablet verder gaan met een bepaald spel / doel. En ook dat gaat mij nog niet ver genoeg. Dan is het toch weer de transfer van fysiek naar digitaal. Terwijl ik er juist van overtuigd ben dat je de mix moet zoeken.

Een prachtig voorbeeld is de app Makr.

Met Makr kan je zelf van alles creëren en de fysieke en virtuele wereld samenbrengen. Dus wat fysiek niet te realiseren is, zou je aan kunnen vullen met virtuele beelden. Hoe gaaf is dat!

Of AR inzetten voor Storytelling, de fantasie prikkelen van kinderen. Een nieuwe vorm van de digitale prentenboeken of interactieve praatplaten. Waarin (rollen)spel gecombineerd kan worden.

Een mooi voorbeeld is Wonderscope.


Onderzoek

Ik las een interessant artikel wat geschreven was naar aanleiding van onderzoek naar het effect van de inzet van AR bij jonge kinderen.

Enkele conclusies uit het artikel:
1) Het 3D-karakter van AR moedigt kinderen aan om samen te werken, het creëert echte samenwerking en verbetert de communicatie.

2) De verweving van realiteit en fantasie zet kinderen ook aan tot kritisch denken over hoe het werkt en waar het AR object echt is.

3) Het is gemakkelijk te gebruiken, wat kinderen gevoel van autonomie en competentie geeft. Het geeft hen voldoening dat ze controle hebben over hun leerproces, zowel op school als thuis. Het motiveert en betrekt kinderen van alle niveaus om te leren.

4)Je kan snel een leuke leeromgeving creëren tegen relatief lage kosten. AR is gemakkelijk aan te leren.

AR is de ultieme leuke, op spelen gebaseerde, activiteit en heeft een enorm potentieel voor educatie aan het jonge kind.

AR zet kinderen achter het stuur. De fundamentele les die kinderen moeten leren, is dat zij de makers zijn. Technologie is slechts een enabler.

Vooral die laatste zin, daar geloof ik heilig in. En daar wil ik mij de komende tijd in vastbijten. Als eerste focus ik mij op het jonge kind en zal de 3 intelligenties (sociaal-emotioneel, cognitief, motorisch) als basis gebruiken, waarin ik een vorm ga zoeken waarbij ik alle 3 de intelligenties steeds aanspreek en bijdraag aan de ontwikkeling van de metacognitie. De verbindende factor is creativiteit en dat is met AR absoluut te realiseren.

Zorgen

En toch maak ik me ook wel enigszins zorgen. Want de technologie dendert door, maar wat gebeurt er in het brein van dat jonge kind. Alles wat binnen komt is al nieuw, een constante stroom van prikkels.

Uit onderzoek is al gebleken dat AR ook een belasting kan zijn voor kinderen:

Enerzijds vanwege het feit dat de prikkels door AR een aanzienlijke cognitieve verwerking om te synthetiseren en te integreren vereist wat zorgt voor een zware belasting van de prefrontale cortex in het jonge kinderbrein. Het brein kan letterlijk overbelast raken.

Daarnaast wordt er door ontwikkelaars enthousiast geroepen wat AR biedt voor kinderen: alles rond de 21st CS. Maar men gaat er aan voorbij dat het kinderbrein nog lang niet ontwikkeld is hiervoor. Met het gevaar dat, alles wat mogelijk is in de virtuele wereld, juist kan leiden tot passief gedrag.

AR kan (nog) niet het gevoel van een boomgaardbriesje nabootsen. Of die verse appel die je proeft. Kunstmatige intelligentie kan de liefdevolle glimlach van je moeder, de warmte van haar schoot of de veiligheid van haar omhelzing niet benaderen. Dus weer een pleidooi voor blended learning.

Tot slot:

AR kan bijdragen om de verbeelding van kinderen met de fysieke wereld te stimuleren met verbeeldingskracht en speelsheid, om op diepe en authentieke manieren contact te maken met anderen en om problemen benaderen met een kritische, creatieve geest en een empathisch hart. Binnenkort ga ik hier op door.