augustus 11, 2020 Door admin 0

De -ventilatie in het onderwijs- hype..

Ik ga vast geen vrienden maken. Maar ik ben klaar met al die nieuwe aanbieders van Co2 meters en ventilatiesystemen. 

Waar het in de kinderopvang al jaren verplicht is om de Co2 in de gaten te houden met meters en te acteren wordt nu pas het onderwijs wakker geschud. 

Niet zozeer om de gezondheid en leerprestaties, maar om verspreiding van Corona tegen te gaan. Pleisters plakken dus. Want we gaan massaal meters kopen. Wedden? En het oplossen?

Als het echt om de gezondheid ging, dan had de overheid allang ingegrepen en het geregeld zoals bij de kinderopvang. Als je even Google vraagt zie je al rapporten van 10 – 20 jaar geleden. Zoals:

https://www.rvo.nl/sites/default/files/bijlagen/GGD-richtlijn%20beoordelen%20van%20ventilatie%20scholen.pdf

Een slechte kwaliteit van de binnenlucht kan een negatieve invloed hebben op de gezondheid.
Gezondheidseffecten die kunnen ontstaan zijn: 

  • Gezondheidsklachten
  • Infectieziekten. 
  • Geurhinder .
    Een slechte kwaliteit van het binnenmilieu kan, direct of indirect, ook van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen en aanleiding geven tot een verhoogd ziekteverzuim. 

https://www.rivm.nl/binnenmilieu/binnenmilieu-in-scholen-en-kindercentra

Een rapport van het RIVM uit 2011: “Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het binnenmilieu op scholen vaak onder de maat is. Een ongezond binnenmilieu kan zowel de gezondheid als de leerprestaties van kinderen beïnvloeden”.

https://www.ad.nl/gezond/dit-is-waardoor-kinderen-zich-vaak-moeilijk-kunnen-concentreren-op-school~a1640023/

Leerlingen en studenten lijken soms al aan het begin van de schooldag geen energie meer te hebben. Bouwkundige Elphi Nelissen (Technische Universiteit Eindhoven) legt in haar college bij de Universiteit van Nederland* uit dat dit niets te maken hoeft te hebben met hun motivatie, maar kan liggen aan de concentratie CO2 in het gebouw.


En dat stoort me dus: het onderwijs gaat zich nu druk maken. Onder druk van de verhalen en onder druk van alle (nieuwe) aanbieders die over elkaar vallen bij de voordeuren van de scholen. Want tja, de ventilatie is kut, dat is slecht voor de leerling.

Wat een bullshit. Ventilatie is altijd een ‘ding’ geweest, maar heeft nooit prioriteit gehad. En dat is wat er mis is in het onderwijs: We voeren mee op emotiegolf en vergeten de randvoorwaarden. Als er iets ‘geroepen’ wordt door een expert zie je een golfbeweging onstaan. Sterker nog. Die golf wordt bewust gecreerd. Als voorbeeld: uitgeverijen en schoolleveranciers weten wanneer methoden vervangen gaan worden, denk aan rekenen. Sinds de Euro is vrijwel elke school overgestapt. Ga je uit van een afschrijving van 8-9 jaar, dan weet je wanneer scholen toe zijn aan nieuwe methoden. En wat denk je? Dan komen er ineens nieuwe inzichten. En op basis daarvan worden vaak keuzes gemaakt. Niet op basis van eigen visie en ideeën – maar op externe factoren.

De Kinderopvang wordt nauwlettend in de gaten gehouden en regelmatig komt er nieuwe regelgeving waaraan ze moet voldoen. Kind-leidster ratio, hygiene, taalniveau, EHBO, twee-ogen-principe, klimaat, pedagogische ontwikkelingen, baby-vaardigheden en ga zo maar door.

Terug naar de ventilatie.

Zoals ik al zei: als je op Google zoekt is ventilatie al jaren het probleem. Sterker nog; in al de jaren dat ik in het onderwijs werkzaam ben geweest ben ik nog geen moderne school tegen gekomen die de ventilatie goed op orde had. Er werd gemodderd, maar met de vuist op tafel? nee.. Ramen mochten niet open, want dan zou het systeem in de war raken..

En nu? Nu maakt iedereen zich ineens grote zorgen.. deze laatste weken van de vakantie. Weer een argument om kinderen thuis te laten?

Laten we alsjeblieft eens recalcitrant doen in het onderwijs en toch alle ramen open gooien – ik deed het ook, 20 jaar geleden, en het werkte prima! Geen duur systeem nodig.

En laat commercie niet overheersen… maar ga uit voor wie je kiest: het kind… en dat had je, als je dat al niet gedaan had, al lang geleden moeten doen…