april 19, 2012 Door admin 0

“Kind beter af op grote school”

 

Dit bericht was de een van de uitkomsten uit het onderwijsverslag van de Inspectie van het Onderwijs. 

Ik kan daar enigszins wel inkomen: ik heb zelf ooit enkele maanden een groep 4,5,6 gedraaid met een frontaal jaarstof klassensysteem en dat was echt organiseren! (en overleven) Differentieer je ‘standaard’ op 3 niveaus, nu heb je al 3 leerjaren in 1 groep.

Toch ben ik er van overtuigd dat kleine scholen ook gewoon goed onderwijs kunnen geven (het sociaal emotionele aspect bij erg kleine scholen daargelaten).

Een mooi voorbeeld is deze school. Een kleine school met minder dan 50 leerlingen maar met zeer tevreden ouders en tevreden inspectie. Het ‘geheim’? Een duidelijke visie / missie wat zich als eerste vertaalt in het onderwijsprincipe wat men fier uitdraagt.  Daardoor krijgt elk kind de ruimte en uitdaging om zich maximaal te ontplooien, in een veilige omgeving. Uiteraard heb je ook een enthousiaste ploeg professionals nodig, wat de onderwijsinspectie gelukkig ook onderschrijft. Uiteraard zijn, naast een gedreven directeur, ouders ook belangrijke stakeholders. Ik geloof dat de hoge betrokkenheid vooral komt door het enthousiasme en het ondernemende wat de school uitstraalt. Het team weet waar het voor staat en wat het wil met de kinderen!

Een prachtig voorbeeld van een kleine bloeiende kenniseconomie. Dat wil je toch niet sluiten? Nu zal een ander onderwijssysteem niet voor elke kleine school de oplossing zijn, maar ik geloof dat de kwaliteit sowieso valt of staat met een duidelijke visie en missie.

Onderwijs is ondernemen: een goede ondernemer heeft ook een visie, wil het maximale uit zijn onderneming halen en zal kansen zien, grijpen, sturen en zorgen (met zijn personeel) dat zijn klanten centraal staan. Zo zal een kleine ondernemer zijn strategie anders moeten insteken dan een grote ondernemer. En kom je op een gegeven moment op het punt dat je niet genoeg personeel meer hebt om de kwaliteit te garanderen…..